Ruszyła kolejna akcja edukacyjna, która jest skierowana do polskich konsumentów. Resort finansów postanowił zachęcać do sprawdzania, czy sprzedawcy wydają poprawne paragony. Dlaczego warto zwracać uwagę na to, czy otrzymany rachunek jest prawidłowy?
Od 2002 roku, w okresie wakacji i ferii zimowych, Ministerstwo Finansów nadzoruje kolejne edycje akcji „Weź paragon”. Na tym jednak działalność edukacyjna resortu się nie kończy. Właśnie wystartowała kampania „Nie daj się oszukać – sprawdź paragon”.
Jak powinien wyglądać poprawny paragon fiskalny?
Przedsiębiorca, który używa urządzenia rejestrującego sprzedaż, musi udokumentować każdą transakcję na rzecz osoby fizycznej paragonem fiskalnym. Zgodnie z przepisami, klient powinien otrzymać dowód sprzedaży w momencie nabycia produktu lub usługi. Co więcej, przepisy jasno określają, jakie informacje muszą się znaleźć na tego typu dokumencie.
- Paragon fiskalny powinien zawierać m.in. centralnie umieszczony napis paragon fiskalny, NIP podatnika, nazwę firmy i jej adres, nazwę towaru lub usługi, cenę, numer unikatowy kasy oraz logo fiskalne. Szczegółowa lista informacji znajduje się w Rozporządzeniu Ministra Finansów z 14 marca 2013 roku - wyjaśnia Dariusz Wojciechowski, ekspert Polskiego Centrum Kas Fiskalnych w Poznaniu.
Wydruk z terminala płatniczego nie zastępuje paragonu fiskalnego
W czasie wakacji można zaobserwować wzmożoną aktywność sprzedawców, którzy prowadzą handel sezonowy. Częstą praktyką jest wydawanie nabywcom jedynie wydruków z terminala płatniczego lub „rachunków kelnerskich” (w przypadku punktów gastronomicznych). Żaden z wymienionych dokumentów nie może jednak zastąpić paragonu fiskalnego. Wydruk tego typu jest bowiem dowodem na to, że przedsiębiorca odprowadza należne podatki i nie należy do tzw. szarej strefy.
- Sprzedawca, który jest zobligowany do korzystania z kasy rejestrującej, musi wydawać klientom indywidualnym paragony fiskalne. Jeśli tego nie robi, mamy do czynienia ze złamaniem prawa. Warto pamiętać, że zwracanie uwagi na takie sytuacje to zarówno działanie prospołeczne, jak i dbanie o własne prawa - zaznacza Wojciechowski.
Zalety odbierania i sprawdzania paragonów
Wielu konsumentów wie o tym, że paragon fiskalny pozwala na łatwiejsze skorzystanie z prawa do reklamacji lub zwrotu towaru. Odbieranie i sprawdzanie dowodów sprzedaży jest jednak ważne także z innych względów. Poprawny paragon fiskalny to większa pewność, że firma jest rzetelna, a oferowane przez nią produkty pochodzą z legalnego źródła. Ponadto, przywiązywanie wagi do tego, czy wydany dokument jest prawidłowy, przekłada się na zmniejszanie „szarej strefy” i wspieranie uczciwych przedsiębiorców.
Sprawdzanie dowodów sprzedaży może mieć również inne korzyści. 1 października 2015 roku rozpocznie się pierwsza edycja loterii paragonowej. W zabawie nadzorowanej przez resort finansów nagradzani będą konsumenci, którzy zarejestrują na stronie internetowej akcji dokument fiskalny potwierdzający zakup towaru lub usługi.
- Ministerstwo Finansów zapowiedziało, że do wygrania w loterii będą samochody osobowe, notebooki i tablety. Niemniej jednak, w losowaniu wezmą udział jedynie prawidłowe paragony fiskalne, które zostały wystawione na kwotę co najmniej 10 zł - podkreśla ekspert PCKF.
Adam Wagner