Miasto Archipelag

W byłych miastach wojewódzkich mieszka blisko 3 miliony Polaków. Wraz
z likwidacją funkcji wojewódzkiej, zlikwidowano wiele funkcjonujących w nich przedsiębiorstw i ośrodków kultury. Filip Springer, wspierany przez serwis wspólnych przejazdów
BlaBlaCar, chce sprawdzić jak 16 lat po zmianach administracyjnych żyją mieszkańcy tych miast. Wyruszył w podróż, którą będzie relacjonował w cyklu reporterskim Miasto Archipelag.

 

W najmniejszym z byłych miast wojewódzkich – Sieradzu, żyje dziś 43 tysiące ludzi, w największym – Częstochowie – prawie pięć razy więcej. Stolicami regionów były przez 24 lata. Przed laty te i inne dawne miasta wojewódzkie dynamicznie się rozwijały: powstawały fabryki, osiedla, domy kultury i obiekty sportowe. Do pracy w tych miastach napływali nowi mieszkańcy.

 

Wraz ze zmniejszeniem liczby województw, zlikwidowano w nich wiele dotąd funkcjonujących przedsiębiorstw, ośrodków kultury i nauki. To pociągnęło za sobą bezrobocie i odpływ młodych, wykształconych osób do większych aglomeracji.

 

Filip Springer, reporter i fotograf, odwiedzi wszystkie – jest ich w Polsce 31 – byłe miasta wojewódzkie, by pokazać, jak obecnie wygląda życie ich mieszkańców. By lepiej ich poznać, pomiędzy ośrodkami będzie podróżował za pośrednictwem serwisu wspólnych przejazdów BlaBlaCar. Będzie dosiadał się do nich jako pasażer samochodu, by zapytać o historie i postrzeganie zmian.

 

- BlaBlaCar ma mi ułatwić nie tylko lepsze poznanie mieszkańców miast w naturalnych sytuacjach. Korzystanie z tego serwisu jest też podyktowane względami czysto praktycznymi. Pozwoli mi łatwiej niż tradycyjnymi środkami transportu przemieszczać się pomiędzy tymi ośrodkami – mówi Filip Springer. - Koleje czy autobusy tną siatkę nierentowanych połączeń. Często cierpią na tym właśnie mniejsze miasta, a BlaBlaCar ją niejako uzupełnia, bo dojeżdża wszędzie tam, gdzie jeżdżą kierowcy – tłumaczy.

 

- Byłe miasta wojewódzkie poszukują własnej drogi rozwoju, a obecne stolice wojewódzkie nie zawsze liczą się z ich potrzebami. W wielu z nich tkwi – nie zawsze wykorzystywany – potencjał. W cyklu Miasto Archipelag będzie można zobaczyć piękno tych, często zapominanych, miejsc – mówi Michał Pawelec z serwisu BlaBlaCar. - Filozofia projektu jest nam bardzo bliska. Nasz serwis chce sprawić, by podróżowanie było łatwiejsze, sympatyczniejsze i bardziej dostępne, dlatego wspieramy Miasto Archipelag – dodaje Pawelec.

 

Cykl reporterski Filipa Springera, wspierany przez serwis wspólnych przejazdów BlaBlaCar, będzie na bieżąco relacjonowany w Polityce i w Programie 3 Polskiego Radia, na stronie internetowej http://www.miastoarchipelag.pl/, a także w mediach społecznościowych – na fanpage’u https://www.facebook.com/MiastoArchipelag. Kulminacją projektu będzie publikacja książki, będącej zbiorem reportaży z podróży
po byłych stolicach polskich województw.

 

***

Filip Springer jest reporterem i fotografem, autorem wielu reportaży i książek m.in. „Miedzianka. Historia znikania”, „Źle Urodzone”, „Zaczyn”, „Wanna z kolumnadą” oraz
„13 pięter”. Jego teksty są regularnie publikowane na łamach „Gazety Wyborczej”, „Polityki” oraz „Tygodnika Powszechnego”.

 

***

O BlaBlaCar

 

BlaBlaCar jest największym na świecie portalem długodystansowych wspólnych przejazdów, skupiającym zaufaną społeczność ponad 20 milionów kierowców i pasażerów w 19 krajach. Poprzez stronę i aplikacje mobilne łączy kierowców dysponujących wolnymi miejscami w swoich pojazdach z pasażerami, którzy chcą podążać w tę samą stronę. Dzięki temu podróżują oni wspólnie i dzielą się kosztem przejazdu. Każdy pasażer dokłada cześć kosztów za swoje miejsce, co częściowo pokrywa wydatki kierowcy na paliwo i opłaty drogowe, ale nie pozwala osiągać mu zysku. Platforma posiada funkcje sprzyjające bezpieczeństwu i budowie zaufanej społeczności, takie jak profile użytkowników ze zdjęciami, mini-biografiami i ocenami od innych użytkowników. W swoim profilu każdy użytkownik określa swój poziom rozmowności: od „Bla” do „BlaBlaBla” – stąd wzięła się nazwa serwisu. W Polsce BlaBlaCar rozpoczął działalność w październiku 2012 roku. Więcej informacji na www.blablacar.pl i

Dodaj komentarz